mengeluh tak baik..

tarik nafas… dan lepassss…!!!!

istighfar.. zikir .. doa ..

ade kala kita x rasa kita ni buat salah.. dan tiba2.. dapat kifarah.. dan kite pon mengeluh.. ape salah aku.. ape dosa aku.. sehingga kifarah ini yang aku dapat… dosa ape yg aku laku kan..?!..

mungkin kita terlepas pandang.. rasa diri sentiasa betul…

pernah fikir dosa pada mak abah ..?!.. tarik muka pon dosa.. ape tah lagi berdecit di mulut dan hati.. sampai dorang terasa hati..
mesti tak perasan kan..?!.. kengkonon protes lah x dpat ape yang di kehendaki.. sebaliknya.. mengecik kan hati mak abah… betul kan…

dosa pada suami .. isteri.. anak2..
secara general la.. mengabaikan tanggungjawab .. ambil mudah.. ambil ringan… semua perkara fikir jalan singkat.. akhir nya terjerat diri sendiri.. fikir tak..?!..
mudah ke tanggungjawab suami.. isteri x kisah.. ambil kesempatan.. abai kan itu dan ini…
senang ke tanggungjawab isteri… marah sikit dengan suami.. dah lintang pukang lari dari rumah.. alasan x serasi.. dah benci..
seronok ke jadi anak derhaka.. mak abah x pernah peduli.. sekati aku nak buat apa..

macam2 lagi…

sebab ape..?!.., sebab.. tak pernah nak rasa diri tu bersalah… tak pernah nak rasa perbuatan tu derhaka.. tak pernah nak rasa sikap tu kurang ber ilmu…

jangan dabek dada bila kawan dengan orang pandai ilmu.. kalau ilmu nya tidak di cedok..

jangan bangga diri bila dapat sesuatu sentiasa yang baik2.. kalau tak tau hikmah di sebalik nya…

jangan riak takbur dengan ilmu yang belum penuh di dada.. kalau cepat lupa diri..

Allah senang2 je akan tarik semula nikmat dan beri kifarah pulak.. sekelip mata je..

bersyukur lah… serba serbi kesedrhanaan tapi tinggi nilai ilmu nya.. itulah kebahagian hati..

xkfkdjxkzxkx…. ZZZzzzzzz … lelap dah…. ;(

jangan tahu nak

kondem orang ja…

diri sendiri tak betul… tak nampak pulak..

sori lah.. aku tak pandai nak pendam perasaan lama2… lebih suka luah kan… terima ke tak terima itu terpulang…

aku cerita tentang kasih sayang…
tapi percaya atau tidak ada orang yang tak pernah ada perasaan itu..
bagi dia semua sama …
barangkali dia tak pernah memberi dan menerima kasih sayang itu…

aku ajar dia tentang berkasih ..
aku ajar dia tentang sayang ..

barangkali dia sudah tepu dan lali dengan kehidupan nya tanpa kasih sayang…

maka dia tak dapat menerima ..

mungkin juga dia tidak di kurniakan perasaan sebegitu .. kerana diri nya sendiri membenci perasaan kasih dan sayang itu…

aku fikir.. takde guna ajar dia erti kasih sayang.. biar saja aku ber edar dari kelompok kehidapan orang sebegini..

eGo …

cerita ke tidak eyh..

woopsss…!!!.. maaf … aku tak sure sama ada aku nak marah atau aku nak suka atau aku biarkan saja…

dalam hidup ni… setiap orang mesti punya ada melaku kan kesilapan.. yang menyesal pon tak berguna… benda atau perkara dah terjadi pon..

jangan kata diri tu perfect sangat.. sampai tak buat apa2 kesilapan langsung..
dan jangan jugak bila sesuatu perkara tu nak lepas tangan tapi tunding jari pada orang lain…

aku pernah fikir nak jadi orang yang penting kan diri sendiri.. dan selalu nya aku akan gagal bab ni..
tapi aku tak kata aku ni baik lah sangat..

aku cukup tak suka..

perempuan pendek akal.. lepas tu bongkak.. tak fikir masa depan.. tak fikir perasaan orang lain.. tak pandai jaga maruah orang lain..

nampak kebaikan di luar.. orang simpati dengan nasib dan cerita yang di jaja.. tapi dalam hati angkuh dan keras .. yang konon2 nya tabah dengan segala liku2 kehidupan..

come on lah… aku pon perempuan .. !!..

aku cermin diri aku dulu.. sebelum aku nak memandai mandai sua cermin pada orang laen…

luahan rasa aku ja… nak sentap..!!!??.. up to korang lah…

menGharGai peMBerian OranG

kadang2 aku tak paham…
siapa2 lah…

kata lah kalau orang beri barang… ape korang akan buat..?!

macam mana cara korang hargai sesuatu barang pemberian dari orang…

dan ape perasaan korang kalau pemberian korang tu… di beri pulak pada orang lain..?!..

korang rasa..?!..

what ever..!!!…

kecik hati..!!..

aPe akU raSa.. kAu akaN raSa..

karMa…
bagi aku lah kan.. ade betul nya juga.. what U give U get back.. dan jangan sakiti hati orang kalau taknak orang sakiti hati sendiri..

karMa yang kau atau aku rasa tu sebenarnya ujian Dari Allah…

Allah menguji hamba nya yang dilihat mampu menanggung dan redha dengan ujian itu…
ape perlu di buat ialah berusaha lah cuba memperbaiki diri.. untuk menyelesaikan masalah yang Allah tujukan untuk kita tu.. Allah sayang kita.. sebab tu ujian kena pada kita..

sekiranya ujian yang Allah beri tu tak di selesai kan dengan cara bijak.. adalah sangat2 rugi untuk kita menikmati hikmah nya kemudian hari

aku bukan lah bijaksana.. bijak pandai .. bagi aku lah kan…

menyelesaikan masalah adalah sesuatu yang cukup bermakna dari lari dari masalah.. come on lah… jangan jadi pengecut.. nak jadi hamba Allah yang gagah kena lah berani hadapi segala yang datang dari Nya..

Lu Lari ape lu dapat… lu rugi…!!

aku tak tipu….

banyak benda yang jadi pada aku… bukan aku nak belagak… aku jatuh aku bangun.. aku buat sendiri… tak mengharapkan orang.. aku tabah .. aku redha..
sekarang aku dah nampak.. hikmah nya..

walaupon aku tidak bejaya menjadi orang2 besar yang gah..

sekurang kurang nya Allah beri rezeki aku dan anak2 seada nya..

jangan mengalah.. jangan mengeloh.. jangan pasrah selagi boleh berusaha… Allah beri ade peluang .. pada orang yang tidak mudah patah semangat…

ni lagi satu.. aku rasa.. tak payah lah nak dengar2 cerita batu api ke apa.. kalau dengar pon.. kena la fikir balik.. nagatif positif.. jangan hadap bulat.. bodoh sangat ke tak pandai buat keputsan sendiri..!!!

buka minda buka hati .. jangan buka baju sudah..!!

ade lagi.. jangan sesekali menuduh atau memfitnah orang tanpa usul periksa… kau tuduh orang kemudian satu hari nanti kalau kau tak kena mungkin anak ke adek beradik kau yang di fitnah .. ape kau RASA..!!

roda roda dunia perputar… kejap bawah kejap atas.. sendiri paham lah..

jadilah diri sendiri.. !!.. jaga adab.. jaga budi bicara ..