mengeluh tak baik..

tarik nafas… dan lepassss…!!!!

istighfar.. zikir .. doa ..

ade kala kita x rasa kita ni buat salah.. dan tiba2.. dapat kifarah.. dan kite pon mengeluh.. ape salah aku.. ape dosa aku.. sehingga kifarah ini yang aku dapat… dosa ape yg aku laku kan..?!..

mungkin kita terlepas pandang.. rasa diri sentiasa betul…

pernah fikir dosa pada mak abah ..?!.. tarik muka pon dosa.. ape tah lagi berdecit di mulut dan hati.. sampai dorang terasa hati..
mesti tak perasan kan..?!.. kengkonon protes lah x dpat ape yang di kehendaki.. sebaliknya.. mengecik kan hati mak abah… betul kan…

dosa pada suami .. isteri.. anak2..
secara general la.. mengabaikan tanggungjawab .. ambil mudah.. ambil ringan… semua perkara fikir jalan singkat.. akhir nya terjerat diri sendiri.. fikir tak..?!..
mudah ke tanggungjawab suami.. isteri x kisah.. ambil kesempatan.. abai kan itu dan ini…
senang ke tanggungjawab isteri… marah sikit dengan suami.. dah lintang pukang lari dari rumah.. alasan x serasi.. dah benci..
seronok ke jadi anak derhaka.. mak abah x pernah peduli.. sekati aku nak buat apa..

macam2 lagi…

sebab ape..?!.., sebab.. tak pernah nak rasa diri tu bersalah… tak pernah nak rasa perbuatan tu derhaka.. tak pernah nak rasa sikap tu kurang ber ilmu…

jangan dabek dada bila kawan dengan orang pandai ilmu.. kalau ilmu nya tidak di cedok..

jangan bangga diri bila dapat sesuatu sentiasa yang baik2.. kalau tak tau hikmah di sebalik nya…

jangan riak takbur dengan ilmu yang belum penuh di dada.. kalau cepat lupa diri..

Allah senang2 je akan tarik semula nikmat dan beri kifarah pulak.. sekelip mata je..

bersyukur lah… serba serbi kesedrhanaan tapi tinggi nilai ilmu nya.. itulah kebahagian hati..

xkfkdjxkzxkx…. ZZZzzzzzz … lelap dah…. ;(

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s